Goldziher Ignác: A buddhizmus hatása az iszlámra epub
|
Részlet az eKönyvből:
Az iszlám, bár kezdetben a rajongás vallása volt, már fejlődésének hajnalán magában hordozta a ritualizmus, dogmatizmus veszélyét. Teológiáján lélektelen alakiasság uralkodott. Nagy tudósai, az ulemák, körmönfont okfejtéssel alapozták meg a hétköznapi élet aprólékos vallási szabályozását. Dogmatikusai pedig a görög filozófiától eltanult szempontokat az isteni szféra aprólékos definícióira használták fel, melyekről véget nem érő vitákat folytattak.
A vallásos élet és a tudomány megmerevedésétől a szufi mozgalom mentette meg az iszlámot. A törvények vallása helyett a szív vallását hozta el. Hívei a vallásos élet lényegét nem a formaságokban, hanem a végtelenséghez való közeledésben látták.
Mindez az iszlám elleni mozgalom volt, mely végül a misztikus istenszeretettől, az istennel való egyesülés vágyától eljutott ahhoz a belátáshoz, hogy a valódi létezés csakis istenben van. Hogy nincs más létező, mint isten.
A szufi hívők már az iszlám II. századában kolostorokba gyűltek, de tanaik átsugároztak a kolostorfalakon. A szufi vallásnak óriási irodalma született az iszlám összes nyelvén; a legnagyobb költőket sarkallta misztikus, allegorikus dalok írására. A társadalmi életet is gazdagította a mozgalom, például a dervisrend megjelenésével.
Az iszlámon belül a szufi nem egyöntetű irányzat. Szerteágazó tanait nem lehet homogén rendszerbe foglalni. Egyes változataiban az aszkétizmus, máshol a miszticizmus uralkodik. Szíriában inkább a keresztény, Közép-Ázsiában az indiai hatások érvényesülnek.
Az iszlám, bár kezdetben a rajongás vallása volt, már fejlődésének hajnalán magában hordozta a ritualizmus, dogmatizmus veszélyét. Teológiáján lélektelen alakiasság uralkodott. Nagy tudósai, az ulemák, körmönfont okfejtéssel alapozták meg a hétköznapi élet aprólékos vallási szabályozását. Dogmatikusai pedig a görög filozófiától eltanult szempontokat az isteni szféra aprólékos definícióira használták fel, melyekről véget nem érő vitákat folytattak.
A vallásos élet és a tudomány megmerevedésétől a szufi mozgalom mentette meg az iszlámot. A törvények vallása helyett a szív vallását hozta el. Hívei a vallásos élet lényegét nem a formaságokban, hanem a végtelenséghez való közeledésben látták.
Mindez az iszlám elleni mozgalom volt, mely végül a misztikus istenszeretettől, az istennel való egyesülés vágyától eljutott ahhoz a belátáshoz, hogy a valódi létezés csakis istenben van. Hogy nincs más létező, mint isten.
A szufi hívők már az iszlám II. századában kolostorokba gyűltek, de tanaik átsugároztak a kolostorfalakon. A szufi vallásnak óriási irodalma született az iszlám összes nyelvén; a legnagyobb költőket sarkallta misztikus, allegorikus dalok írására. A társadalmi életet is gazdagította a mozgalom, például a dervisrend megjelenésével.
Az iszlámon belül a szufi nem egyöntetű irányzat. Szerteágazó tanait nem lehet homogén rendszerbe foglalni. Egyes változataiban az aszkétizmus, máshol a miszticizmus uralkodik. Szíriában inkább a keresztény, Közép-Ázsiában az indiai hatások érvényesülnek.
Hasonló termékek